Kampanjer ​​​​​ -  Webbshopen  -  New Wave Profile  -  Maila oss ​​​​​​​
Hem | Om oss | Villkor

Villkor

- Eller så får man nöjda kunder

​​​​​​​
En nöjd kund är det viktigaste för oss så vi kommer att göra allt vad vi kan för att lösa problem, eventuella reklamationer eller andra problem som undantagsvis kan uppstå på vägen. Vi är kända för att i princip vända ut och in på oss för att kunden i slutändan ska vara mer än nöjd även om det uppstått strul på vägen.
Det är dock viktigt att du som beställare har koll på ett antal saker så att inte missförstånd och problem uppstår i onödan. Läs därför igenom villkoren nedan för hur en beställning hanteras. Vi är proffs och begär inte att du ska läsa allt finstilt så det handlar om allmän koll och sunt förnuft.

LEVERANS

Vi levererar givetvis allt så snabbt vi kan. Lagerartiklar utan tryck och som inte ska bearbetas på annat sätt skickas så att de finns hos kund inom några dagar om inget oförutsett inträffar.

Normal leveranstid för artiklar med tryck eller brodyr är ca 10 arbetsdagar från godkänt korrektur om inget annat är överenskommet. Längre tid för artiklar som importeras  från godkänt korrektur om inget annat är överenskommet.

Vi har den stora fördelen att vi har eget stort tryckeri och i och med det är vi duktiga på akutjobb. Vi har löst många jobbiga situationer för våra kunder.
För att klara "akutjobb", betala övertider mm tillämpar vi följande pristillägg om inte annat anges i prislistor:
6-10 arbetsdagar +10%
3-5 arbetsdagar +20%
1-2 arbetsdagar +50%

Leveransbestämmelser
Formellt använder vi oss av branschorganet SBPR's rekommendationer som du finner här. Ett utkast från den sidan nedan...

Leveransbestämmelser SBPR 2011 : 1
  • Dessa leveransbestämmelser är, såvida inte annat skriftligen avtalats, gäller vid köp från medlemmar i Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter (SBPR).
Reklamation
  • Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om han inte inom nedan angivna tidsfrister skriftligen lämnar säljaren meddelande om felet (reklamation). Fel, som märkts eller borde ha märkts när varan emottogs av köparen eller av denne anvisad mottagare skall reklameras inom en vecka därefter och – i förekommande fall – innan varan bearbetats. I annat fall skall fel reklameras inom skälig tid efter det att felet märkts eller borde ha märkts eller annars kommit till köparens kännedom genom reklamation från annan.
  • Under alla omständigheter förlorar köparen rätten att åberopa fel om inte reklamation gjorts två månader efter det att varan mottagits.
Returer
  • Prover krediteras ej. För fullgod vara finns ingen returrätt. Returnerade varor skall vara packade i originalförpackning och ej vara använda eller bearbetade.

Så fungerar leveranser i praktiken
De flesta produkter kan hämtas hos oss fraktfritt men inte alla. Fråga oss så att du inte åker hit i onödan och tror att du därmed sparar en fraktkostnad. Trycks varan på annan plats i Sverige skickar vi helst direkt till dig, inte minst av miljöskäl.
Vi skickar till den adress som du angivit i beställningen. Små paket till privatpersoner skickas med PostNord Mypack som sms-aviseras.

Större paket (över 20 kg) eller försändelser med flera paket bör, för fraktkostnadens skull, skickas som DHL företagspaket eller PostNord Parcel (företagspaket) till en adress som är företag/kontor eller liknande som kan ta emot paket under kontorstid.
Om paket kommer i retur till oss (exempelvis om det inte blir uthämtat i tid) får du betala returfrakten samt blir debiterad ytterligare en frakt om det ska skickas på nytt.
LEVERANSADRESS
Korrekt angiven leveransadress är ett villkor för att alla leveranser ska komma fram i tid. Leveransadress ska innehålla mottagare, kontaktperson, korrekt adress och SMS-nummer för paketavisering. Vi kan aldrig hållas ansvariga om inte korrekt adress angivits vid beställningstillfälle.

LEVERANSTIDER

Vi gör allt för att du ska få dina produkter till utlovad tid men vi styr inte över allt.
Skickas produkterna till oss från utlandet kan flygbolaget få problem med någon dags försening. Det händer men inte ofta. Ibland fastnar paketet i någon sticksprovkontroll i tullen. Det händer väldigt sällan men när det händer så kan det bli flera dagars försening.

​​​​​​​När paketet sedan är skickat inom Sverige till dig med Postnord eller DHL kan speditören också få förseningar, som är omöjliga för oss att styra över. Det har du säkert läst om i nyheterna.

Kort sagt - var alltid ute i god tid. Även om vi försöker lägga in en eller flera reservdagar för ev. strul i det vi sagt och "lovat" så kan vi inte påverka allt.
Blir det förseningar som vi inte är ansvariga för så kan du inte avbeställa varan. Även expressavgifter som vi haft kan du komma att debiteras för även om produkten inte kommer i tid.

OFFERTER

Offerts giltighetstid är alltid 30dgr. Priser, valutor och andra omständigheter gör att vi tyvärr inte kan hålla offererat pris längre än så. 
​​​​​​​

ORDERBEKRÄFTELSE

det kan inte nog understrykas att det är viktigt att läsa genom orderbekräftelsen noga innan man godkänner en order. Orderbekräftelse och korrektur är det filter vi har för att minimera misstag pga eventuella missförstånd. Vi producerar aldrig en order utan godkänd orderbekräftelse och korrektur. När man godkänt orderbekräftelse och korrektur har man tagit över ansvaret för att allt är korrekt uppfattat från vår sida. Felaktigheter som uppstår därefter kan inte vi lastas för. 
​​​​​​​

ORIGINAL

Som beställare måste du ha koll på följande:
  • Kolla alltid det korrektur som vi skickat till dig så att allt är OK och inget saknas eller har blivit förändrat.
    Det normala är att det är exakt så som det du skickade till oss men ibland måste vi bearbeta det för att göra färgseperationer eller annat och då kan fel uppstå.

  • Kolla extra noga all text samt att typsnittet stämmer.
    Ingen gillar felstavningar som man upptäcker när något redan är tryckt.

  • Kolla extra noga att storleken på trycken är det som du beställt och placeringen.
    Har du inte angett några mått så gör vi efter vad vi, efter lång erfarenhet, tycker blir lagom stort och med "rätt" placering.

  • Kolla extra noga att färgen på trycket är rätt angivet. Har du angett Pantone PMS-färg kommer vi att välja och blanda färg så nära som möjligt.
    Tänk dock på att PMS-skalan utgår från vit botten och färgat underlag (exempelvis färgade kläder) påverkar trycket.
    Är exakta PMS-kulörer mycket viktigt så diskutera det med oss i samband med beställningen så att vi eventuellt kan ta särskilda hänsyn till det.
    Har ni inte angett PMS-kulörer så väljer vi färg utifrån den färgbild eller annat som ni skickat oss. 
FAKTURA & BETALNING
Läs mer under Betalning.

ATT TÄNKA EXTRA PÅ NÄR MAN BESTÄLLER KLÄDER

Som beställare måste du ha koll på följande:
  • Du måste veta vilket märke & modell du har beställt samt vilka storlekar och färger. Tänk på att storlekangivelser som S, M, L etc skiljer sig något åt mellan klädmärken och även mellan modeller inom samma klädmärke. Samma sak gäller färger. Är det mycket viktigt att prova storlekar och se färger så be att vi tar hem prover och skickar till dig innan du beställer.
  • När du beställt kläder med eller utan tryck/brodyr kan du inte ångra dig utan extra kostnad för att returnera. I de flesta fall kan vi skicka tillbaka otryckta kläder till grossisterna men det är omständigt och kostar. Om inte annat, så kostar det alltid en frakt tillbaka till grossistlagret.
  • Om kläderna har börjats tryckas/broderas finns ingen möjlighet alls att returnera eller ändra i ordern.
  • När du fått dina kläder så kolla igenom att allt verkar OK och att du fått vad du beställt. Om man, mot förmodan, hittar plagg som är trasigt eller har dåligt tryck/brodyr, så behöver man givetvis inte betala för dessa plagg utan de kan returneras. Det kan dock vara svårt, ibland omöjligt, att ersätta dessa plagg med nya. Ju snabbare du hör av dig till oss, om detta inträffat, desto större är chansen.
  • Om det är extremt viktigt att underupplaga inte inträffar så diskutera detta med oss i samband med beställningen. Om möjlighet finns kan vi då ha något reservplagg till hands så vi kan ersätta med eller spara schablonerna.
  • Om man beställer plagg utan tryck har man inte automatisk någon "ångerrätt" eller "bytesrätt". Den rätten har man enbart som konsument eller privatperson. Vi säljer inte till privatpersonen utan bara till företag, organisationer eller föreningar. Det gäller även om kläderna ska skickas till privatperson eller om du uppgett ditt personnummer vid beställningen.

ATT TÄNKA EXTRA PÅ NÄR MAN BESTÄLLER MÄRKEN

Som beställare måste du ha koll på följande:
  • Du måste veta vad för typ av märke du beställer - exempelvis om det ska vara ett broderat, vävt eller tryckt tygmärke.
  • Oftast tar man fram ett provmärke först (inte alltid vid expressordrar). Detta märke kostar inget extra men kan komma att debiteras med för tillfället 250 kr om man gör förändringar i originalet efter att man sett provet. Samma gäller om man exempelvis byter från broderat till vävt märke oavsett om nytt prov ska tas fram eller inte.
  • Tänk också på att byte av produktionssätt betyder att leveranstiden förlängs eftersom man i praktiken börjar om från början.